Čokoláda a low carb

Od: Petra / LadyLowCarb

Kvalitní MANDLOVOU MOUKU pro low carb koupíte výhodně

v e-shopu Grizly.cz


Po čokoládě se tloustne a vyráží po ní akné.

Nebo snad ne? Záleží na tom, jakou a kolik jí sníte. A víte co? Čokoládu si můžete dát i v případě, kdy držíte nízkosacharidovou low carb dietu.

Co je vlastně čokoláda?

Čokoláda se vyrábí z kakaových bobů, které obsahují velké množství zdravých látek – především antioxidantů a minerálů. Ne nadarmo se o čokoládě říká, že je afrodisiakum a zahání depresi.

Pražené kakaové boby se zpracovávají v hydraulických lisech, z bobů vytéká kakaové máslo. Zbylé výlisky se melou na kakaový prášek. Jak kakaové máslo, tak prášek se používají k výrobě čokolády.

Hořká čokoláda 70 % vhodná pro low carb

grizly.cz

Kdy se čokoláda smí nazývat čokoládou?

Legislativa poměrně striktně udává, jaký podíl kakaových složek musí čokoláda obsahovat, aby se tak mohla nazývat.

Podle obsahu kakaových složek se rozlišuje čokoláda hořká, mléčná a bílá.

Hořká čokoláda obsahuje podíl kakaových složek nad 35 %, do mléčné čokolády se přidává mléčná bílkovina (obvykle ve formě sušeného mléka).

Bílá čokoláda zase postrádá kakaový prášek, zato se při výrobě používá kakaové máslo.

Jakou čokoládu pro low carb dietu

Příznivce low carb (tedy i mě) bude zajímat hořká čokoláda.

Kvalitní čokoláda na low carb by měla obsahovat alespoň 70 % kakaové hmoty.

Čím více kakaové sušiny obsahuje, tím pro nás lepší. Množství kakaové sušiny je výrobce povinen uvádět ve složení, pozorně tedy čtěte obal.

Obecně platí: čím větší podíl kakaové sušiny, tím víc je čokoláda hořká. U čokolád s menším podílem je složení dohnané přidanými cukry.

Renomovaní výrobci pravé čokolády si na množství kakaové sušiny zakládají, často se setkáte s procentuálním vyjádřením podílu přímo na obalu. Kdo je alespoň trochu všímavý, určitě si všimnul nápisů typu: Hořká čokoláda 70 % (80 %, 90 %).

Hořká čokoláda 70 % vhodná pro low carb

grizly.cz

Složení čokolády

Zaměřme se na složení čokolády.

Kromě kakaových složek obsahuje cukr a lecitin (emulgátor), který zabraňuje oddělování tuku a napomáhá tak lepší struktuře čokolády.

Obvyklý je přírodní sójový lecitin, bohužel někteří výrobci sahají po syntetickém emulgátoru E476 – tohle éčko se nazývá Polyglycerolpolyricinoleát. Často jej najdete v levnějších čokoládách.

Pokud jej ve složení uvidíte, ruce od takové čokolády pryč a sáhněte po zdravější variantě. E476 je v mnoha zemích zakázané kvůli podezření na vyvolávání trávicích obtíží a alergických reakcí.

Zákon umožňuje přidávat do čokolády rostlinné tuky, může jich však být maximálně do 5 % hmotnosti čokolády.

Čokoláda a low carb dezerty

Lowcarbíci rádi používají hořkou čokoládu při přípravě nízkosacharidových dezertů.

Dá se z ní udělat poleva (třeba smíchaná v poměru 1:1 se smetanou na šlehání vznikne báječná ganache), já ji rozehřívám v rendlíčku spolu s máslem.

V zahraničí najdete spoustu receptů na tzv. fat bombs, zobají je i zastánci ketogenní diety (tedy low carb s nastavenými sacharidy proklatě nízko).

TIP: Pokud používáte čokoládu při vaření často, pořiďte si větší balení (500 g nebo 1 000 g) v podobě čokoládových pecek.

Ve specializovaných e-shopech mají čokoládové pecky z hořké čokolády s vysokým obsahem kakaa. Cenově může takové balení vyjít až na polovinu (přepočteno na 100 g).

Hořká čokoláda a účinky na zdraví

Pravá hořká čokoláda je bohatá na flavanoly, rostlinné fotochemikálie, které s velkou pravděpodobností chrání naše srdce (1), mají vliv na stabilizaci krevního tlaku.

Flavanoly v hořké čokoládě mohou zvyšovat citlivost na inzulín (a to my si přejeme!), což má dlouhodobě za následek snížení rizika vzniku diabetu.

V čokoládě najdete železo, měď, hořčík, zinek, fosfor – důležité mikroživiny, které přispívají k bezvadnému fungování lidského organismu.

Hořká čokoláda 70 % vhodná pro low carb

grizly.cz

Užitečné čokoládové tipy

  • Vybírejte hořkou čokoládu s obsahem kakaové sušiny 70 % a vyšší, kde je nejvíce flavanolů. Čím vyšší číslo, tím více je čokoláda na chuť hořká.
  • Čokoládu skladujte dobře uzavřenou při pokojové teplotě, nezamrazujte ji, mohla by zešednout. Ani v takovém případě čokoládu nevyhazujte, stačí ji rozehřát ve vodní lázni a můžete ji použít k přípravě zdravých dobrot.
  • Pokud hořkou čokoládu skladujete ve vhodných podmínkách, vydrží až dva roky.

Odkazované zdroje: (1) https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/food-features/dark-chocolate/

Petra / LadyLowCarb

Zajímá mě vše kolem low carb stravování. Jsem certifikovaným absolventem kurzu výživový poradce (společnost Nutris®), nemám však lékařské vzdělání - mějte prosím na paměti, že každé lidské tělo reaguje na změny v jídelníčku jiným způsobem, proto se moje zkušenosti od těch vašich mohou lišit.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Kvalitní ořechy za výbornou cenu

>
Send this to a friend
Hezký článek z blogu LadyLowcarb.cz, tady je odkaz: https://ladylowcarb.cz/cokolada-a-low-carb/