Mandlová mouka za super cenu u Grizly.cz - VYZKOUŠEJTE! »

Čokoláda a low carb

hořká čokoláda

Po čokoládě se tloustne a vyráží po ní akné. Nebo snad ne? Záleží na tom, jakou a kolik jí sníte. Vězte, že čokoládu si můžete dopřát i v případě, že držíte nízkosacharidovou low carb dietu.

Co je vlastně čokoláda?

Čokoláda se vyrábí z kakaových bobů, které obsahují velké množství látek prospívajících lidskému organismu – především antioxidantů a minerálů; o čokoládě se také říká, že je afrodisiakum a zahání depresi. Pražené kakaové boby se zpracovávají v hydraulických lisech, přičemž z bobů vytéká kakaové máslo. Zbylé výlisky se melou na kakaový prášek. Jak kakaové máslo, tak prášek se používají k výrobě čokolády.

MOHLO BY VÁS TAKÉ ZAJÍMAT:


>> Low carb e-kuchařky Lucky Grusové
Chcete zkusit low carb a nevíte, co vařit? Zkuste osvědčené recepty Lucie Grusové. Low carb, paleo, Whole30. Klikněte a podívejte se.

>> Kniha Jak pálit a neukládat
Vše, co jste chtěli vědět o spalování tuků - skvělá kniha od Petra Nováka, ve které vám vysvětlí, jak se vědci spletli s jídlem, pohybem i pálením tuků.

Legislativa poměrně striktně udává, jaký podíl kakaových složek musí čokoláda obsahovat, aby se tak mohla nazývat. Podle obsahu se pak rozlišuje čokoláda hořká, mléčná a bílá. Hořká čokoláda obsahuje podíl kakaových složek nad 35 %, do mléčné čokolády se přidává mléčná bílkovina (obvykle ve formě sušeného mléka), bílá čokoláda zase logicky postrádá kakaový prášek, ale zase se při její výrobě používá kakaové máslo.

Příznivce low carb (tedy i mě) bude zajímat hořká čokoláda. Čím více kakaové sušiny obsahuje, tím je pro nás lepší. Množství kakaové sušiny je výrobce povinen uvádět ve složení, pozorně tedy čtěte obal. Obecně platí, že čím větší podíl, tím můžete očekávat čokoládu více hořkou, u menšího podílu je pak složení dohnané přidanými cukry.

Renomovaní výrobci pravé čokolády si na množství kakaové sušiny zakládají, často se setkáte s procentuálním vyjádřením podílu přímo na obalu, kdo je alespoň trochu všímavý, určitě si všimnul nápisů typu: Hořká čokoláda 70 % (80 %, 90 %).

TIP: Nově na low carb a nevíte, co vařit? Zkuste VOŇAVOU KUCHAŘKU od Lucky Grusové. Spousta low carb, paleo receptů s podrobnými postupy.

Hořká čokoláda složení

Pokud se dále zaměříme na složení čokolády, kromě kakaových složek obsahuje cukr a lecitin (emulgátor), který zabraňuje oddělování tuku a napomáhá tak lepší struktuře čokolády. Obvyklý je přírodní sójový lecitin, bohužel někteří výrobci sahají po syntetickém emulgátoru E476 – tohle éčko se nazývá Polyglycerolpolyricinoleát. Často jej najdete v levnějších čokoládách. Pokud jej ve složení uvidíte, ruce od takové čokolády pryč – nechceme se přece cpát chemikáliemi, když můžeme sáhnout po zdravější variantě. E476 je v mnoha zemích zakázané kvůli podezření na vyvolávání trávících obtíží a alergických reakcí.

Zákon dále umožňuje přidávat do čokolády rostlinné tuky, může jich však být maximálně do 5 % hmotnosti čokolády.

Kvalitní hořká čokoláda na low carb je výbornou a zdravou alternativou mlsání. Obecná doporučení velí kupovat s obsahem kakaa 70 % a vyšší. Čím vyšší obsah kakaových složek, tím je čokoláda dražší – kakaové máslo i prášek jsou cennou surovinou.

Čokoláda a low carb dezerty

Lowcarbíci rádi používají hořkou čokoládu při přípravě nízkosacharidových dezertů. Dá se z ní udělat poleva (třeba smíchaná v poměru 1:1 se smetanou na šlehání vznikne báječná ganache), já ji rozehřívám v rendlíčku spolu s máslem. V zahraničí najdete spoustu receptů na tzv. fat bombs, zobají je i zastánci ketogenní diety (tedy low carb s nastavenými sacharidy proklatě nízko).

TIP: Pokud používáte čokoládu při vaření často, pořiďte si větší balení (500 g nebo 1 000 g) v podobě čokoládových pecek. Ve specializovaných e-shopech mají čokoládové pecky z hořké čokolády s vysokým obsahem kakaa. Cenově může takové balení vyjít až na polovinu (přepočteno na 100 g).

Čokoládu si přidávám do jogurtu ke snídani. Obvykle si dávám řecký s 10 % tuku, kromě ořechů do jogurtu nasekám 1 až 1,5 čtverečku čokolády. Apropos – kupuju si takovou, která má 3 čtverečky na řádek, takže jedna kostička není žádný prcek. Nejlepší hořká čokoláda má pro mě obsah sušiny 70 %.

Hořká čokoláda a účinky na zdraví

Pravá hořká čokoláda je bohatá na flavanoly, rostlinné fotochemikálie, které s velkou pravděpodobností chrání naše srdce (1), mají vliv na stabilizaci krevního tlaku.  Flavanoly v hořké čokoládě mohou zvyšovat citlivost na inzulín (a to my si přejeme), což má dlouhodobě za následek snížení rizika vzniku diabetu.

Čokoláda je bohatá na železo, měď, hořčík, zinek, fosfor – důležité mikroživiny, které přispívají k bezvadnému fungování lidského organismu.

Užitečné tipy

  • Vybírejte hořkou čokoládu s obsahem kakaové sušiny 70 % a vyšší, kde je nejvíce flavanolů. Čím vyšší číslo, tím více je čokoláda na chuť hořká.
  • Čokoládu skladujte dobře uzavřenou při pokojové teplotě, nezamrazujte ji, mohla by zešednout. Ani v takovém případě čokoládu nevyhazujte, stačí ji rozehřát ve vodní lázni a můžete ji použít k přípravě zdravých dobrot.
  • Pokud hořkou čokoládu skladujete ve vhodných podmínkách, vydrží až dva roky.

Fair-trade čokoláda

Občas se setkáte s čokoládou, která má na sobě nápis Fair-trade. Čokoládové boby jsou výsledkem náročného farmaření, a především v chudých oblastech v zámoří se ke sklizni a zpracování využívá dětská práce. Označení Fair-trade znamená, že na výrobě čokolády se podíleli výhradně dospělí, kteří za práci dostali spravedlivou mzdu.

low carb čokoláda

Kniha Jak pálit a neukládat

Zjistit více

Vše, co jste chtěli vědět o spalování tuků - skvělá kniha od Petra Nováka, ve které vám vysvětlí, jak se vědci spletli s jídlem, pohybem i pálením tuků.

Stáhněte si ukázku knihy zdarma!

O autorovi

    Petra / LadyLowCarb

    Zajímá mě vše kolem nízkosacharidového stravování, jinak také low carb a její nejpřísnější verze, ketogenní dieta. Zkouším na sobě, jak lze snížením sacharidů ve stravě zhubnout a zlepšit si zdraví. Jsem certifikovaným absolventem kurzu výživový poradce (společnost Nutris®), nemám však lékařské vzdělání - mějte prosím na paměti, že každé lidské tělo reaguje na změny v jídelníčku jiným způsobem, proto se moje zkušenosti od těch vašich mohou lišit.


    >

    Sdílej s přáteli

    Hezký článek z blogu LadyLowcarb.cz, tady je odkaz: https://ladylowcarb.cz/cokolada-a-low-carb/