LOW CARB E-KUCHAŘKy

od Lucky Grusové

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"17ee7":{"name":"Main Accent","parent":-1}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default Palette","value":{"colors":{"17ee7":{"val":"hsla(var(--tcb-main-master-h, 210), var(--tcb-main-master-s, 77%), var(--tcb-main-master-l, 54%), 1)"}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"17ee7":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
PROHLÉDNOUT
__CONFIG_group_edit__{}__CONFIG_group_edit__
__CONFIG_local_colors__{"colors":{},"gradients":{}}__CONFIG_local_colors__

Low carb a potravinové doplňky

Od: Petra / LadyLowCarb


Než se podrobněji rozepíšu, na začátek shrnutí, ať víte, co vás čeká.

Tohle je seznam šesti potravinových doplňků, které jsou vhodné při low carb stravovacím stylu:

Potravinový doplněk

produkt

Hořčík
  • Král minerálů, podílí se na více než 300 biochemických procesech v těle. Na low carb významně zmírňuje příznaky sacharidové chřipky, malátnost, křeče v nohách, zlepšuje spánek.
Omega 3 mastné kyseliny
  • Doplňují nedostatkové Omega 3 mastné kyseliny, stabilizují hladinu krevního cukru, snižují zánětlivost v těle a podporují zdravé srdce a cévy.
Elektrolyty
  • Zejména při přechodu na low carb a souvisejícím odvodněním doplní zásoby hořčíku, draslíku a sodíku. 
MCT olej
  • Okamžitý zdroj energie ve formě ketonových tělísek, vhodný při přísné low carb ketogenní dietě, podporuje nutriční ketózu. 
Digestivní enzymy
  • Pečují o správné trávení živin, zklidňují zažívání, pomáhají při "nafouklém bříšku", především po přechodu na low carb stravu.
Zelené superpotraviny
  • Přírodní zdroj vitamínů a minerálů, flavonoidů a dalších antioxidantů, pročisťují střeva a podporují tím imunitu. 

Low carb strava je založená na skutečných potravinách, ze kterých si připravujeme plnohodnotná jídla. Předpokládá se, že příjem kvalitních potravin pokryje naši potřebu vitamínů a minerálů pro správné fungování těla a duševní pohodu.

Avšak ne vždy tomu tak je.

Výrazným omezením sacharidů a navýšením tuků ve stravě se nastartují nové biochemické procesy v organismu, které mohou způsobit určitý diskomfort, zejména v začátcích low carb (potažmo ketogenní diety).

Sama jsem se začala o doplňky stravy intenzivně zajímat ve chvíli, kdy jsem naskočila na ostrou LCHF low carb po partyzánsku – ze dne na den jsem ze stravy vyškrtla téměř všechny sacharidy a nechala tělo, aby se s novým jídelníčkem vypořádalo.

Následky na sebe nenechaly dlouho čekat. Po pár dnech mě překvapila sacharidová chřipka jako ze žurnálu a vycucala ze mě veškerou energii. Pomohl mi zejména hořčík a popíjení hovězího vývaru – ten totiž obsahuje elektrolyty, které jsou při přísné low carb dietě velmi důležité.

Při low carb stylu můžou pomoct i další suplementy, pojďme se na ně podívat.

6 potravinových doplňků pro low carb

Hořčík

Hořčík neboli magnesium je potravinový doplněk první volby při low carb, ne nadarmo se mu přezdívá král minerálů.

Hořčík je nezbytný ve výživě člověka ve všech fázích života, naše tělo potřebuje hořčík ve stovkách životně důležitých procesů. Pomáhá nám udržet správnou funkci svalů, přispívá k duševní pohodě (1).

Na začátku low carb často dochází ke křečím do nohou, zejména lýtek, jsme unavení až apatičtí, máme horší průběh spánku; tyto stavy doprovázejí tzv. sacharidovou chřipku. Od všech těchto potíží hořčík významně ulevuje.

Hořčík Magnesium Chelát (Glycinát) + B6

Velmi dobře vstřebatelná forma chelátového hořčíku s vitamínem B6, pro snížení vyčerpání a únavy. 

Hořčík Magnesium L Treonát
hořčík L treonát

Rolls-Royce mezi hořčíky, podporuje činnost mozku, udržuje v dobré kondici psychiku a nervy.

V jaké formě je hořčík nejlepší

Hořčík se dá koupit v několika formách, zaplatíme za něj od několika desetikorun až po vyšší stokoruny. Zjednodušeně řečeno, u levnějších potravinových doplňků bývá s hořčík hůř vstřebatelný, ale i tak může mít jejich užívání pozitivní efekt.

Jaký hořčík si tedy pořídit?

  • Za nejlépe biologicky dostupný se považuje hořčík ve formě Magnezium glycinát nebo bisglycinát (chelát).
  • Nejlépe vstřebatelný je pak Magnezium L treonát, relativně nová forma hořčíku na trhu. L treonát velmi dobře proniká do buněk na úroveň mitochondrií a jako jediná forma hořčíku pozitivně působí až v mozku.

Za nevhodnou formu se naopak považuje hořčík ve formě oxidu hořečnatého, který má velmi nízkou vstřebatelnost (kolem 4 % - naším tělem tedy jenom "projede", aniž bychom z něj potřebný hořčík dostali). 

Citrát hořečnatý patří také mezi častou formu hořčíku zejména v levných potravinových doplňcích, využitelnost není špatná, ale ve větším množství má projímavé účinky. 

V případě hořčíku je výhodné připlatit si za lepší potravinový doplněk, pokud na low carb trpíte jakoukoliv formou neurčité psychické nebo fyzické nepohody.

V běžných potravinách se hořčík hojně vyskytuje ve špenátu, avokádu, hořké čokoládě, ve slunečnicových semínkách. 

Omega 3 mastné kyseliny

Čtyřicátníci a starší ještě pamatují, jak jsme si ve škole jednou za rok museli donést lžičku, paní učitelka nám na ni vymáčkla ampuli rybího tuku, a ten jsme museli polknout.

Rybí tuk chutnal nedobře, ale z hlediska prevence zdraví se jednalo o velmi prospěšný počin. Obsahuje totiž Omega 3 mastné kyseliny, kterých máme ve stravě nedostatek (na rozdíl od Omega 6).

Při LCHF (low carb s vysokým obsahem tuků a velmi omezeným příjmem sacharidů) pomáhá potravinový doplněk Omega 3 vyrovnat správný poměr mezi Omega 3 a Omega 6 mastnými kyselinami. 

Jedna z vědeckých studií (3) prokázala, že u osob dodržujících pravidla low carb diety, kteří zároveň užívali Omega 3, došlo k významnějšímu snížení triglyceridů, hladiny inzulínu v krvi a zánětlivých maker než u těch, kteří Omega 3 nesuplementovali.

Omega 3 REFLEX

Oblíbený potravinový doplněk od Reflexu pro vyvážený poměr Omega 3 a Omega 6 mastných kyselin na low carb stravě.

Omega 3 Strong

Warrior, jedna z TOP značek napříč fitness komunitou, kvalitní Omega 3 s vysokým obsahem rybího tuku, DHA a EPA.

Jaký Omega 3 doplněk si mám koupit?

Nejzajímavější složkou Omega 3 jsou mastné kyseliny EPA a DHA. Při výběru Omega 3 se dívejte po obsahu DHA, jejíž podíl by měl tvořit ideálně kolem 20 % celého produktu. Zároveň je dobré, aby měl produkt certifikaci na těžké kovy.

Pokud si chcete zajistit přísun Omega 3 mastných kyselin pomocí stravy, jezte ve zvýšené míře mořské ryby. Vhodný je losos, ančovičky, sardinky. 

Elektrolyty

Že jste o elekrolytech ještě nikdy neslyšeli? V zahraničí se o nich v souvislosti s ketogenní dietou (nebo LCHF low carb) mluví docela často. O co tedy jde?

Při přechodu na low carb a významném snížení sacharidů ve stravě se tělo nejprve zbavuje vody zadržované v těle (4). Voda se totiž váže na sacharidy, a pokud je v potravě nepřijímáme, nemá vodu v organismu pořádně co držet.

Jenže s vodou odcházejí i důležité minerály, jako je sodík, draslík, hořčík. Jejich nedostatek záhy pocítíme v projevech sacharidové chřipky. Budeme malátní, mít hlavu jako škopek, do všeho se budeme nutit. Pokud nám ještě zbude energie na cvičení, budeme minerály ztrácet o to víc pocením.

Proto se především v adaptační fázi (přechod na low carb) doporučuje elektrolyty jako doplněk stravy užívat. Elektrolyty obvykle tvoří trojice již zmíněných minerálů ve vyváženém množství: sodík, draslík, hořčík. 

Elektrolyty v prášku

Nápoj připravený z prášku doplní zejména hladinu hořčíku, sodíku a draslíku (elektrolyty). Tyto minerály jsou obzvlášť důležité po přechodu na low carb.

MCT olej

Pod tajemnou zkratkou se ukrývá olej se středně dlouhým řetězcem mastných kyselin (Medium Chain Triglycerides). Tuky (oleje) s tímto uspořádáním jsou výhodné zejména pro ty, kteří drží ketogenní dietu a jsou v nutriční ketóze.

Oleje se středně dlouhým řetězcem zpracovává tělo odlišným způsobem než běžné tuky. MCT olej je metabolizován přímo v játrech, odkud se ve formě ketonů rychle dostává do krve jako zdroj okamžité energie pro svaly a mozek.

Při konzumaci MCT oleje dochází k rychlejšímu a delšímu pocitu zasycení, což je výhodné pro hubnutí (5). MCT olej podpoří nutriční ketózu, pokud si hlídáte nízký příjem sacharidů a máte strach, abyste chybkou ve stravovacím plánu z ketózy takříkajíc nevyskočili.

MCT olej pomáhá v keto adaptační fázi, tedy ve chvíli, kdy z běžné stravy přecházíte na low carb. Rychle dodá potřebnou energii, povzbudí mozek, který na začátku low carb bývá (dočasně) v útlumu.

MCT olej Powerlogy
MCT olej v prášku

Digestivní enzymy (podpora trávení)

Při přechodu na low carb nebo ketogenní dietu dochází k razantní změně jídelníčku, na které naše střevo může reagovat podrážděně. Zvýšené množství tuků, více vlákniny, absence sacharidů. Často se objevuje nadýmání, zácpa, nebo naopak průjem.

Podpořit činnost střev pomáhají tzv. digestivní enzymy, které naše trávení zklidní.

Trávicí enzymy Digest Ultimate
Trávicí enzymy Opti Digest

Zelené superpotraviny

Low carb strava volá po konzumaci zeleniny, zejména té zelené, která roste nad zemí. Taková zelenina totiž obsahuje velké množství vitamínů, stopových prvků, flavonoidů a dalších antioxidantů, bez kterých náš organismus nebude fungovat tak, jak má.

Pokud jste však dosud nebyli zvyklí zeleninu jíst a už vůbec ne v množství, které je na low carb doporučované, zkuste alespoň na začátku užívat zelené superpotraviny v prášku.

A cože to ty zelené superpotraviny jsou?

Asi už jste někdy slyšeli o zázraku jménem chlorella nebo zelený ječmen. Obvykle se jedná o tablety nebo sypký prášek, jsou připravené z rostlin, které se sbírají v biologicky nejaktivnější fázi.

Blendea je směs zelených superpotraviny, která obsahuje namíchaný zelený ječmen, chlorellu, spirulinu a mladou pšenici ve formě prášku. Zelený prášek jednoduše promícháte v šejkru s vodou a dáte si ho ve formě drinku. 

Směs super greens BLENDEA
Zdroje:
  • (1) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5926493/ - Magnesium and Human Health
  • (2) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4586582/ - Magnesium in Prevention and Therapy
  • (3) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4179185/ - Recent Advances in Omega-3: Health Benefits, Sources, Products and Bioavailability
  • (4) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1373635/ - Very-low-carbohydrate diets and preservation of muscle mass
  • (5) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23515148/ - Medium-chain triglyceride ketogenic diet

Tolik ode mě. Je jasné, že každý z nás bude mít s potravinovými doplňky na low carb stravě jiné zkušenosti - zajímaly by mě ty vaše! Pište do komentářů, moc ráda si přečtu vaše postřehy.

Petřin nízkosacharidový newsletter

pro dámy

Jednou za čas užitečné LOW CARB tipy a recepty do vašeho e-mailu? Přihlaste se k odběru:

Váš e-mail je u mě v bezpečí, čtěte Zásady ochrany soukromí

Petra / LadyLowCarb

Zajímá mě vše kolem low carb stravování. Jsem certifikovaným absolventem kurzu výživový poradce (společnost Nutris®), nemám však lékařské vzdělání - mějte prosím na paměti, že každé lidské tělo reaguje na změny v jídelníčku jiným způsobem, proto se moje zkušenosti od těch vašich mohou lišit.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Kvalitní ořechy za výbornou cenu

>
Send this to a friend
Hezký článek z blogu LadyLowcarb.cz, tady je odkaz: https://ladylowcarb.cz/low-carb-a-potravinove-doplnky/