Můj příběh

LadyLowCarb

Zdravím, jmenuju se Petra a jsem Lady LowCarb tohoto webu.

Pokud máte chvilku, přečtěte si, jak jsem se dostala k nízkosacharidové stravě a proč low carb fandím.

Kdo jsem

Jsem normální ženská mezi čtyřicítkou a padesátkou. Mám fajn rodinu, frmol v domácnosti, sedavé zaměstnání, a možná i nějaké to kilo navíc. Jsem teď spokojená, protože s těmi kily to bylo ještě nedávno mnohem horší.

Fungovala jsem bez problémů i s vědomím nadváhy. Samozřejmě jsem cítila, že mým faldíkům se daří, prosperovaly nadmíru dobře. Bylo čím dál těžší je přeprat šikovně střiženými kousky oblečení. Pořád jsem si říkala, že až budu chtít, jednoduše se jich zbavím.

Takových „Zítra, od pondělí, od Nového roku, … (doplňte si)“ proběhlo požehnaně, k žádné větší akci však nikdy nedošlo.

začátek low carb

Low carb, startujem!

Verdikt u doktora: Obezita, metabolický syndrom

Zlom přišel v létě 2018, když mě při preventivní kontrole obvoďák zahnal na váhu.

Naše stará paní doktorka odešla do důchodu a po ní praxi převzal mladý lékař, který všechno bere moc vážně.

Ačkoliv jsem se kroutila, byl neoblomný, a tak jsem si na to čertovo prkýnko stoupla.

Doma jsem váhu zakázala už před lety, protože všichni přeci víme, že hmotnost je jen orientační číslo, které nevypovídá o rozložení tuku, svalů, vody a jánevímčeho ještě v těle.

Nestresovala jsem se tím, že se nevážím. Jenže jsem přehlížela, co se děje.

Číslo na váze u doktora mě dostalo do kolen: 99 kg při výšce 174 cm! BMI 32,7 - spadá do pásma obezity. Pan doktor prohlásil: Měla byste s tím něco dělat.

Z ordinace se mi neodcházelo lehce. Ostatní výsledky z krve byly až na zvýšený cholesterol v normě, přesto doktor vyslovil podezření na metabolický syndrom, prediabetes. 

V rodinné anamnéze cukrovku nemáme, ale táta mi zemřel v 62 letech na rakovinu tlustého střeva. Výrazně dopomohl špatný životní styl.

Zatížení v rodině tedy je a našlápnuto mám hezky, byl nejvyšší čas se sebou něco dělat.

low carb výsledky 1. měsíc

Výsledky s low carb po 1. měsíci

Jak jsem objevila low carb (přes keto dietu v prášku)

Doma jsem sedla k internetu a hledala odpovědi na otázku: Jak rychle zhubnout?

Vyhledávač nabídnul řešení v podobě keto diet v prášku; zdá se, že je to skvělý byznys.

Pročítala jsem recenze štíhlých slečen a paní, kterým pytlíková keto dieta pomohla zhubnout. Příběhy to byly až neuvěřitelné.

Jenže… pak zaklepal rozum a já se sama sebe zeptala: Když na pytlíkové dietě pár týdnů vydržím, budu mít štěstí a zhubnu, co pak? Budu umět jíst, udržím si váhu, nebo mě potká jojo efekt, strašák všech dietářů?

Zabrousila jsem do zahraničí a podívala se, co na keto dietu říkají v USA, UK, v Německu. A tam jsem poprvé narazila na termín ketogenic diet (u Němců low carb) v úplně jiném kontextu, než jak práškové keto diety známe u nás.

Stručné zásady low carb stravy

Za low carb, případně ketogenní dietu je v zahraničí považovaná nízkosacharidová strava, připravovaná ze skutečných, nezpracovaných potravin: maso, ořechy, mléčné výrobky, spousta zeleniny.

Co se naopak z jídelníčku vyloučí nebo významně omezí, jsou cukry a sacharidy (rozuměj: pečivo, přílohy, sladkosti). Velké plus je, že při nízkosacharidovém stravování nemáte tolik hlad a jíst můžete (povolené potraviny) do sytosti bez počítání kalorií. Alespoň tak to tvrdily zdroje a mě tenhle přístup nadchnul. 

EDIT: S tím NEpočítáním kalorií opatrně, takový přístup může být zrádný, o tom však někdy později.

Ketogenní dieta je nejpřísnější verzí nízkosacharidového (low carb) režimu a nemá s keto dietami v prášku, jak je známe u nás, společného ani co by se za nehet vešlo.

Výsledky s low carb po 3 měsících

V zahraničí má nízkosacharidovka obrovské množství stoupenců, v angloamerických zemích se upřednostňuje přísnější forma low carb, ketogenic diet (ketogenní dieta), označovaná jako LCHF (low carb, high fat).

Pro LCHF je charakteristické, že hlavní zdroj příjmu se získává ze zdravých tuků, které zasytí a není po nich brzy hlad. 

Co si dát k obědu losos s holandskou omáčkou, a jako přílohu fazolky na másle? V rámci dietního režimu? To nezní špatně!

Přechod na low carb

Jakmile jsem nasbírala dostatek informací, rozhodla jsem se: Jdu do toho! A začala se chystat na přechod na nízkosacharidovou stravu.

Z povolených low carb potravin jsem si vybrala takové, které mi chutnají, našla jsem si k nim nízkosacharidové recepty. Vyzbrojila jsem se vitamíny a minerály (zejména hořčík doporučuji!) na překlenutí adaptační fáze, která bývá doprovázená sacharidovou chřipkou.

Byla jsem na sebe přísná a naplánovala si na začátek nejstriktnější verzi low carb, tedy ketogenní dietu, kdy se sacharidy v potravě omezují skutečně razantně.

Věděla jsem, že jakmile si tělo na spalování tuků jako hlavní zdroj energie zvykne, budu moct najet na uvolněnější režim.

EDIT: Teď, když můžu můj partyzánský útok na sacharidy zhodnotit zpětně, rozhodně doporučuji jít na low carb pomaleji a nezačínat ostrou ketogenní dietou.

S ketogenní dietou jsem začala ze dne na den, do nutriční ketózy jsem se dostala třetí den - ráno byl testovací proužek na měření ketonů v moči pozitivní.

Sacharidová chřipka se přihlásila o slovo v druhé půlce prvního týdne, kdy tělu došly zásoby glykogenu a muselo přepnout na spalování tuků.

Než jsem se dostala do pohody, uplynulo zhruba 5 dlouhých týdnů. U někoho to bývá otázka několika dní, ale protože jsem skutečně závislačila na cukru, chvíli trvalo, než si organismus zvykl na nové poměry.

Výsledky s low carb po 5 měsících

Moje výsledky

Předně chci říct, že jsem se v průběhu hubnutí na low carb nevážila, ale dělala si fotky – vřele doporučuji.

První měsíc jsem se srovnávala s přechodem na nízkosacharidovku, trpěla jsem sacharidovou chřipkou (tristní byl asi týden), takže jsem ani neměla moc času pozorovat, jestli se mi s tělem něco děje.

Největší úbytek kil přišel ve druhém měsíci low carb, změny byly znatelné. Třetí měsíc jsem byla na dva týdny na cestách, stravování bylo složitější, ale to už si tělo docela zvyklo a odpustilo mi občasný prohřešek v jídle.

Zhruba po pěti měsících se úbytek váhy zastavil, rozhodně však na sebe nejsem přísná a vím, že pokud bych najela na striktnější režim, váha se zase pohne dolů.

Po pěti měsících jsem si také poprvé stoupla na váhu: od začátku low carb jsem zhubla 18 kg.

Současný stav a jak jím

V současné době, cca 9 měsíců od začátku low carb, se cítím dobře, váhu si plus mínus bez výraznějších výkyvů držím.

Low carb pro mě není náboženstvím, z jídla se rozhodně nestresuji. Troufám si říct, že jsem zkrotila svoje chutě, především závislost na sladkém. To je hodně dobrý bonus do dalšího života.

Jím 3-4x denně, snídaně a večeře je na sacharidy skoupější. K obědu mívám normální jídlo, upřednostňuji však maso, méně přílohy a dost zeleniny.

TIP: Hodně pomáhá omezit sacharidy navečer a nejíst po šesté hodině – samozřejmě pokud máte normální režim a nejedete na směny.

Umím odhadnout reakce těla na různý typ jídla, které sním. Výrazně se mi zlepšila pleť, množství energie mám v normě, neřekla bych, že levituju, jsem prostě v pohodě.

Pro rodinu vařím českou kuchyni, aniž bych významně uždibovala, někdy si dám kousek koláče, který upeču.

Sumasumárum: Věřím, že z dlouhodobého hlediska nebude problém liberální low carb stravu dodržovat.

Jsem výživový poradce. A proč ne?

A protože bychom si měli dělat radost kdykoliv je to možné, absolvovala jsem na podzim 2018 kurz u společnosti Nutris® a stala se certifikovaným výživovým poradcem.

Splnila jsem si tím jeden z mých snů, rozšířila si povědomí o fungování lidského těla. Mám větší přehled, co se mi s organismem děje, když se stravuju v nízkosacharidovém režimu.

Low carb blog

Nízkosacharidové stravování třese českými luhy a háji, na internetu najdete spoustu článků a informací o low carb stravě.

Některé z nich jsou vysloveně bláboly od lidí, kteří byli buď „zaplacení něco napsat“, nebo low carb viděli z rychlíku.

Rozhodla jsem se založit si blog, kde budu sdílet low carb zkušenosti, které vycházejí z vlastního testování.

Na blogu také najdete recepty na chutná nízkosacharidová jídla. Užijte si je!

Kam dál?

Kam dál? Přečtěte si články o zdraví a hubnutí, spojené s nízkosacharidovou stravou, nebo mrkněte na low carb recepty.

Zdroje k nízkosacharidové stravě

Petra / LadyLowCarb

Zajímá mě vše kolem low carb stravování. Jsem certifikovaným absolventem kurzu výživový poradce (společnost Nutris®), nemám však lékařské vzdělání - mějte prosím na paměti, že každé lidské tělo reaguje na změny v jídelníčku jiným způsobem, proto se moje zkušenosti od těch vašich mohou lišit.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Kvalitní ořechy za výbornou cenu

>
Send this to a friend
Hezký článek z blogu LadyLowcarb.cz, tady je odkaz: https://ladylowcarb.cz/muj-pribeh/