Mandlová mouka za super cenu u Grizly.cz - VYZKOUŠEJTE! »

Nízkosacharidová chřipka

keto chřipka

Ketogenní strava

Stravovací styl se značným omezením sacharidů a zvýšeným množstvím zdravých tuků je známý pod pojmem nízkosacharidová dieta, případně low carb, high fat (LCHF - málo sacharidů, hodně tuků).

Při skutečně razantní redukci sacharidů se jedná o ketogenní dietu, která je stravou spíše terapeutického charakteru a měla by být konzultována s lékařem nebo výživovým poradcem, který má v tomto směru zkušenosti.

MOHLO BY VÁS TAKÉ ZAJÍMAT:


>> Low carb e-kuchařky Lucky Grusové
Chcete zkusit low carb a nevíte, co vařit? Zkuste osvědčené recepty Lucie Grusové. Low carb, paleo, Whole30. Klikněte a podívejte se.

>> Kniha Jak pálit a neukládat
Vše, co jste chtěli vědět o spalování tuků - skvělá kniha od Petra Nováka, ve které vám vysvětlí, jak se vědci spletli s jídlem, pohybem i pálením tuků.

Nízkosacharidový režim je parádní způsob, jak pohodově zhubnout bez pocitu hladu. Dovolím si zdůraznit, že se jedná o zdravé hubnutí, pokud je váš jídelníček poskládaný tak, jak LCHF předpokládá: dostatek vhodné zeleniny, ořechy a semena, tučné mléčné výrobky, maso a zdravé tuky převážně živočišného původu.

Na internetu často objevíte rádoby vědecky podložené články o nízkosacharidové dietě plné blábolů a polopravd, většinou jsou to neumětelsky přeložené nebo jednostranně zaměřené texty, které píší redaktoři na zakázku a nemají šajnu o tom, co low carb znamená v praxi. Pokud nízkosacharidovku vyzkoušíte, můžete být mile překvapeni, že se dosyta a chutně najíte a kila půjdou přesto dolů - mluvím z vlastní zkušenosti. 

MŮJ EXTRA TIP:

Low carb kuchařka s jídelníčky na hubnutí - pro ty, kteří chtějí začít a nevědí, jak na to

Dobrá, nebudu mazat med kolem pusy a tvrdit, že low carb je řešením každého (váhového) problému, a že přechod na nízkosacharidovou stravu rovná se pohodové procházce po nedělním obědě.

Chce to předem si o LCHF něco nastudovat, trochu toho plánování ohledně jídla, a taky počítat s tím, že adaptace těla na nový zdroj energie přináší v počátku nekomfort, který je pouze dočasný a obvykle během několika dnů až týdnů vymizí. Mezi poučenými laiky se takovému stavu říká sacharidová nebo keto chřipka

Co je keto chřipka a proč vzniká?

Tuky, sacharidy a bílkoviny - to jsou tři základní makroživiny, které přijímáme potravou. Pro lidské tělo jsou nejjednodušším zdrojem energie sacharidy, které se v těle štěpí na glukózu.

Pokud příjem sacharidů výrazně snížíme, začne po nějaké době naše tělo jako zdroj energie pálit tuky. Aby však k pálení tuků mohlo dojít, spustí organismus výrobu tzv. ketolátek, ketonů, a zhruba v tuto chvíli nastává stav, který je kýženým odrazovým můstkem pro hubnutí bez hladovění, tzv. nutriční ketóza.

Ketóza přináší do života hubnoucího spoustu benefitů: dříve dochází k pocitu zasycení, nemáte hlad po dlouhé hodiny, přitom stále můžete jíst plnohodnotnou a chutnou stravu.

Kouzlo LCHF spočívá ve konzumaci zdravých tuků: jako jediné z makroživin pouze minimálně ovlivňují hladinu glukózy (cukru) v krvi, takže nemáte žádné ataky vlčího hladu, oprostíte se od nutkání stále myslet na jídlo (co si dáte, kolik toho sníte atp.) - a tahle situace vám neskutečně zjednoduší život - vím, o čem mluvím 😉

Do ketózy se dostanete za různě dlouhou dobu: já jsem se vrhla na nejpřísnější formu nízkosacharidové diety, která se nazývá ketogenní, po hlavě ze dne na den. V lékárně jsem si koupila proužky na detekci ketonů v moči a plně pozitivní jsem byla už 3. den ráno. Někomu to trvá déle, nicméně do týdne, pokud pečlivě dodržujete low carb režim, byste se do ketózy dostat měli.

Tělo, které bylo dříve zvyklé přijímat běžnou vysokosacharidovou stravu, bude potřebovat čas, aby si zvyklo s energií pracovat jinak. Už nikoliv sacharidy v dostatečném množství, a tak dochází k protestům, které trvají několik dní až týdnů - a to je ta naše keto chřipka.

Příznaky keto chřipky

  • malátnost
  • bolesti hlavy
  • nespavost
  • check
    neschopnost myslet s čistou hlavou
  • check
    únava
  • check
    nevolnost od žaludku
  • check
    zácpa
  • check
    zápach z úst
  • check
    žízeň
  • check
    křeče v nohách
  • check
    bušení srdce

Nejsem člověk nijak sportovně aktivní, mám sedavé zaměstnání, intenzivnější pohyb si dám jednou, dvakrát do týdne, snažím se aspoň chodit. Příznaky keto chřipky na mě dopadly plnou silou na konci prvního týdne nízkosacharidové stravy - které to byly, jsem v seznamu tučně zvýraznila.

Jela jsem akorát s dětmi na 5denní dovolenou do hor, kde jsme chodili po výletech, a 2x jsem si zašla zahrát tenis - byla akorát příležitost, která se neodmítá.

Zatímco chůze se dala zvládnout, tenis mě úplně odrovnal. Na dovolenou s námi jela mamka a její manžel, oběma je přes 70 a tenis aktivně hrají (takhle bych jednou v jejich věku chtěla vypadat 🙂

Tenis jsem nakonec hrála tak, že jsem na kurtě vydržela 15 minut, pak přestávka, znovu 15 minut, a takhle jsem se střídali ve třech hodinu a půl. Tehdy jsem zažila, jak může být těžké jen odlepit nohu od země.

Po příjezdu domů si vzal děti manžel a odjeli na pánskou jízdu. Já jsem si protáhla dovolenou a zůstala další 4 dny doma v posteli, protože mi opravdu bylo ouvej. Byla jsem slabá když jsem se zvedla, motala se mi hlava, a na fyzickou aktivitu jsem mohla zapomenout.

Nejhorší symptomy se u mě projevovaly celý 2. týden, ale i následující dva týdny nebyly stoprocentní, ačkoliv to už jsem mohla fungovat bez větších problémů. Celkově ketoadaptace trvala měsíc, poté už jsem se cítila fajn a jedu keto bez neobvyklých výkyvů.

Nepřehlédněte:

Spousta inspirace na jídla s nízkým obsahem sacharidů. Hlavní chody, polévky, dezerty. Autorské recepty, detailní postupy, krásné fotky, tipy k přípravě.

Zjistěte, jak se vědci spletli s jídlem, pohybem i pálením tuků. Protože všechno je přesně naopak! Tři desítky let jsme poslouchali o nízkotučných jogurtech a margarínech. Nesmyslná válka proti tukům teď skončila.

Proč u mě sacharidová chřipka trvala tak dlouho?

Přikládám to svojí závislosti na cukru a rychlému přechodu na nízkosacharidovou stravu. Pokud bych přecházela na ketogenní režim pozvolněji a sacharidy snižovala postupně, patrně by příznaky keto chřipky nebyly tak výrazné a trvaly by kratší dobu. 

Tipy, jak předcházet keto chřipce

  • hodně pijte (opravdu máte pocit sucha v ústech, pila jsem spoustu čisté vody, postupně pocit sucha odezněl, ale i teď po dvou měsících mám zvýšenou potřebu pít)
  • nebojte se normálně solit (voda se v těle váže na sacharidy, pokud je tělu nedodáme, odchází vody víc a spolu s ní i draslík, který je třeba doplňovat - solí)
  • pijte vývar (z masa a zeleniny, dlouho tažený, klidně po hrnkách - dostanete do sebe hodně mikroživin, tedy vitamínů a minerálů) 
  • check
    odpočívejte (doporučuji naplánovat začátek low carb někde na začátek až střed týdne, aby vás případné symptomy keto chřipky přepadly na víkend, kdy můžete víc odpočívat) 
  • check
    užívejte magnesium, neboli hořčík (tohle mi opravdu pomohlo, když bylo ouvej; zeptejte se v lékárně na nějaký kvalitní zdroj hořčíku)
  • check
    omezte sportovní aktivitu (je pravděpodobné, že na sport nebudete mít dost energie) 
  • check
    jezte dostatečné množství nízkosacharidového jídla a zdravého tuku v něm (zahánět nepohodu při keto chřipce se mi dařilo pomocí mého dezertu: 300 g smetanový bílý jogurt, hrstka nasekaných ořechů - 30 g, kostička dvě nasekané hořké čokolády, zamíchat a vychutnat si 🙂

Moje milovaná low carb snídaně:

Řecký jogurt s ořechy a hořkou čokoládou
Začátky na low carb stravě nemusí být procházkou růžovým hájkem, obzláště jedná-li se o konzumenta pečiva a sladkostí, jako jsem[...]

Stále bojuji s keto dechem, ketony jsou prostě v ústech cítit, ať děláte co děláte. Zase je to jeden z příznaků ketózy, což je paráda. Zčásti pomáhá zvýšená ústní hygiena a mít po ruce stále osvěžovač dechu nebo žvýkačky.

Pokud se rozhodnete a do nízkosacharidovky se pustíte, budu držet palce, ať se vám příznaky keto chřipky vyhnou, nebo ať jsou příznaky co nejmenší a trvají jenom krátce. Vydržte a pohodové štíhlení vás nemine 🙂

Zdroje:

Kniha Jak pálit a neukládat

Zjistit více

Vše, co jste chtěli vědět o spalování tuků - skvělá kniha od Petra Nováka, ve které vám vysvětlí, jak se vědci spletli s jídlem, pohybem i pálením tuků.

Stáhněte si ukázku knihy zdarma!

O autorovi

    Petra / LadyLowCarb

    Zajímá mě vše kolem nízkosacharidového stravování, jinak také low carb a její nejpřísnější verze, ketogenní dieta. Zkouším na sobě, jak lze snížením sacharidů ve stravě zhubnout a zlepšit si zdraví. Jsem certifikovaným absolventem kurzu výživový poradce (společnost Nutris®), nemám však lékařské vzdělání - mějte prosím na paměti, že každé lidské tělo reaguje na změny v jídelníčku jiným způsobem, proto se moje zkušenosti od těch vašich mohou lišit.


    >

    Sdílej s přáteli

    Hezký článek z blogu LadyLowcarb.cz, tady je odkaz: https://ladylowcarb.cz/nizkosacharidova-chripka/