Nízkosacharidová chřipka

Od: Petra / LadyLowCarb

Kvalitní MANDLOVOU MOUKU pro low carb koupíte výhodně

v e-shopu Grizly.cz


Na low carb stravě s výrazným omezením sacharidů (tvz. ketogenní dieta) se můžete zbavit závislosti na sladkém, zhubnout bez pocitu hladu a váhu si dlouhodobě udržet. 

Mnohé vědecké studie prokázaly pozitivní vliv stravy se sníženými sacharidy na lidské zdraví. Lepší zažívání, čistá pleť a nový příliv energie. 

Tipy na low carb čtení:


JAK PÁLIT A NEUKLÁDAT

Přečtěte si, jak se vědci spletli s jídlem, pohybem a pálením tuků.

Fitplan.cz


VOŇAVÁ KUCHAŘKA

Nejlepší low carb tištěná kuchařka pro nízkosacharidové vaření od Lucky Grusové.

Paleosnadno.cz

Nic na světě však není zadarmo.

Hubnutí na striktní low carb přináší kromě benefitů také jistá úskalí. Jedním z nich je tzv. nízkosacharidová chřipka (sacharidová chřipka, keto chřipka).

Co je keto chřipka

Naše potrava se skládá ze tří makroživin - tuků, sacharidů a bílkovin.

Jako hlavní zdroj energie si z nich organismus bere sacharidy, které metabolizuje na glukózu (jednoduchý cukr). Glukóza je základní palivo pro tělo a mozek, za běžných podmínek tedy jedeme na cukrech.

Pokud ve stravě sacharidy výrazně snížíme, začne si organismus hledat náhradní zdroj energie. Obvykle sáhne pro tuky, které procesem zvaným glukoneogeneze přetvoří v potřebnou glukózu. 

K tomuto stavu velmi často dochází, pokud se rozhodneme držet nízkosacharidovou dietu. Nastudovali jsme si zásady low carb, vrhli se na nový stravovací styl a už se těšíme, až budeme o pár kilo lehčí.

Jenže ouha! Naše tělo je zmatené, protože jsme mu sebrali cukry. Začne shánět náhradní palivo a nemá čas fungovat, jak jsme zvyklí.

Najednou nás začne bolet hlava, pořád máme žízeň, v puse jako v polepšovně a v noci nemůžeme spát. Přes den se ploužíme jako mrtvoly a jakýkoliv fyzický pohyb nás vyčerpává.

No jo, je to tady. Máme sacharidovou chřipku!

Kdy dostanu keto chřipku?

Lidské tělo je neskutečně moudré, mimo jiné počítá s možným výpadkem cukrů v přijímané stravě. Vytváří si zásoby glukózy ve formě glykogenu, má je zašité v játrech a ve svalech.

Jakmile přestaneme baštit cukry, dojde na glykogen. V závislosti na naší aktivitě dochází k vyčerpání glykogenu během dne, dvou, u lenochů třeba do tří dnů.

Až pak tělo bije na poplach a začíná si glukózu vyrábět oním méně komfortním způsobem. V ten moment udeří sacharidová chřipka.

Obecně se tedy sacharidová chřipka objevuje v prvním týdnu na nízkosacharidové dietě.

Čím víc jsme aktivní a čím méně sacharidů ve stravě přijímáme, tím dříve a větší silou chřipka udeří.

U mě se chřipka projevila v druhé půlce prvního týdne. Byla jsem nepoužitelná nejméně čtrnáct dní, do normálu jsem se vrátila snad až po 4-5 týdnech!

Příznaky

Abychom měli jasno, co sacharidová chřipka obnáší, zde jsou typické příznaky:

  • malátnost
  • bolesti hlavy
  • nespavost
  • neschopnost myslet s čistou hlavou
  • únava
  • nevolnost od žaludku
  • zácpa
  • zápach z úst
  • neustálá žízeň
  • křeče v nohách
  • bušení srdce

Jste vystrašení? Pak vás uklidním. Sacharidová chřipka dříve nebo později odezní a vy budete mít stejně energie (nebo více), jako před nástupem na low carb stravu. 

Co při sacharidové chřipce pomáhá

Na sacharidovou chřipku naštěstí nejsme. Její příznaky pomůže zmírnit pár šikovních fíglů, tipů a triků. 

Od příznaků keto chřipky ulevuje:

  1. hodně pijte (opravdu máte pocit sucha v ústech, prolévala jsem se spoustou čisté vody, později s citronem a trochou soli, postupně pocit sucha odezníval)
  2. nebojte se normálně solit
  3. uvařte si pořádný vývar z hovězího a kořenové zeleniny a pijte ho klidně po hrnkách (přečtěte si něco o elektrolytech)
  4. hodně odpočívejte (doporučuji naplánovat začátek low carb někde na začátek až střed týdne, aby vás případné symptomy keto chřipky přepadly na víkend, kdy si můžete dát nohy na stůl a nic nedělat)
  5. užívejte magnesium, neboli hořčík - doporučuji!
  6. omezte sportovní aktivitu, stejně je dost pravděpodobné, že na sport nebudete mít dost energie
  7. jezte dostatečné množství nízkosacharidového jídla a zdravého tuku v něm
  8. zobněte si kostičku hořké čokolády

Jak dlouho trvá?

Délka sacharidové chřipky je velmi individuální. Někdo z ní dostane během několika dní, jiného potrápí týdny.

Hodně záleží na tom, kolik sacharidů (sladkosti, pečivo) jste před nástupem na low carb jedli, a nakolik jste je nyní ve své stravě snížili.

Období sacharidové chřipky se také říká keto-adaptace. 

Shrnutí

Sacharidová chřipka se obvykle dostavuje, pokud ve stravě razantně snížíme sacharidy.

První příznaky očekávejte do několika málo dnů po najetí na low carb. Malátnost, bolest hlavy, fyzická i psychická únava.

Pomáhá zejména odpočinek, popíjení osolených masových vývarů, užívání hořčíku. 

Pokud na low carb vydržíte, tělo se tzv. keto-adaptuje a sacharidová chřipka odezní během několika dní až týdnů.

Petra / LadyLowCarb

Zajímá mě vše kolem low carb stravování. Jsem certifikovaným absolventem kurzu výživový poradce (společnost Nutris®), nemám však lékařské vzdělání - mějte prosím na paměti, že každé lidské tělo reaguje na změny v jídelníčku jiným způsobem, proto se moje zkušenosti od těch vašich mohou lišit.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Kvalitní ořechy za výbornou cenu

>
Send this to a friend
Hezký článek z blogu LadyLowcarb.cz, tady je odkaz: https://ladylowcarb.cz/nizkosacharidova-chripka/