Mandlová mouka za super cenu u Grizly.cz - VYZKOUŠEJTE! »

Blanšírovaná brokolice – královna low carb

blanšírovaná brokolice

O brokolici

Občas narazím na článek, poukazující na škodlivost nízkosacharidové diety z důvodu nedostatečného příjmu zeleniny. Za takové bláboly bych autora pověsila za uši do průvanu, protože zelenina tvoří podstatnou část low carb talíře. Navíc bychom měli jíst od každé barvy kousek, přičemž nejdravější je ta zelená. A z té zelené je nefalšovanou královnou právě brokolice.

Brokolice v jídelníčku pomáhá předcházet obezitě, cukrovce, snižuje riziko kardiovaskulárních chorob. Obsahuje velké množství mikroživin, z nichž nejvýznamnější je vitamín C, jehož nedostatkem populace všeobecně trpí. Céčko spolu s vitamíny A a E, které v brokolici také najdete, přispívá nejenom k dobré imunitě, ale také k mladšímu vzhledu. Konzumenti brokolice potvrdí hladší pleť a méně vrásek, což ocení především ženy.

MOHLO BY VÁS TAKÉ ZAJÍMAT:


>> Low carb e-kuchařky Lucky Grusové
Chcete zkusit low carb a nevíte, co vařit? Zkuste osvědčené recepty Lucie Grusové. Low carb, paleo, Whole30. Klikněte a podívejte se.

>> Kniha Jak pálit a neukládat
Vše, co jste chtěli vědět o spalování tuků - skvělá kniha od Petra Nováka, ve které vám vysvětlí, jak se vědci spletli s jídlem, pohybem i pálením tuků.

brokolice

Jak připravit brokolici, aby chutnala?

Brokolice jako taková nepatří v českých jídelnách mezi nejoblíbenější potraviny. Pomocí několika kuchařských fíglů lze vztah k této zelené krásce obrátit v její prospěch. Mým tipem, jak dostat brokolici na talíř, je předem ji oblanšírovat. Že jste ještě o blanšírování neslyšeli? Mrkněte, co tahle finesa obnáší a rozhodně ji co nejdříve zařaďte do repertoáru vašich technik v kuchyni.

Co je blanšírování?

Blanšírování je kuchařská úprava, kdy se zelenina krátce povaří ve vroucí osolené vodě a vzápětí se šokově zchladí ve vodě ledové. 

Blanšírování považuju za naprosto bezkonkurenční způsob tepelné úpravy zeleniny. Blanšírovaná zelenina zůstane křupavá na skus a nikoliv blátivá, zachovají se v ní enzymy a vitamíny, a navíc získá intenzivnější barvu – na talíři krásně vypadá. Ideálním kandidátem na blanšírování je právě brokolice

blanšírovaná brokolice

Poznáte, která brokolice je blanšírovaná? Ta vpravo 🙂

Blanšírování brokolice - postup

  • 1
    Brokolici důkladně opláchneme, kdo má utrženou svoji ze zahrádky, ponořte na půl hodiny do osolené vody, aby vyplavaly nežádoucí breberky.
  • 2
    Odřízneme stonek a brokolici rozebereme na menší, stejně velké růžičky o průměru kolem 4 cm.
  • 3
    Ve větším hrnci přivedeme k varu osolenou vodu. Soli se nebojte a hojně sypte; voda, ve které budete brokolici blanšírovat, by se slaností měla rovnat mořské. Sůl dodá brokolici chuť, ale také zabrání, aby vroucí voda vytáhla z brokolice zbytečně vitamínů a minerálů.
  • 4
    Do vroucí vody opatrně vložíme naporcovanou brokolici. V ideálním případě by se voda neměla přestat vařit, obvykle však voda bublat přestane. Dobrý tip je dávat brokolice do vody v menších dávkách, postupně, aby přílišné množství vodu zbytečně nezchladilo.
  • 5
    Brokolici vaříme na skus, tak, aby byla měkká, ale stále křupavá. Trvá to zhruba 4 minuty, ale můžete vyzkoušet tak, že kousek brokolice vytáhnete po 3 minutách, zchladíte a ochutnáte.
  • 6
    Po uplynutí doby varu vyjměte brokolici z hrnce, používám děrovanou naběračku, pro tyto účely ideální. Brokolici vložíme do mísy se studenou vodou, do které jsme vhodili kostky ledu. Tzv. šokové zchlazení je velmi důležité, zastavíte tak proces vaření a zelenina zůstane přesně taková, jakou jste si usmysleli, že bude, když jste ji vytáhli z hrnce.
  • 7
    Brokolici necháme v ledové lázni až do úplného vychlazení.

Mezitím v hrnci s vroucí vodou blanšírujeme všechny dávky brokolice.

MŮJ TIP: Nezapomeňte blanšírovat také odříznutý stonek! Potřebuje trochu delší dobu varu, případně jej před blanšírováním oloupejte. Mnozí odborníci na výživu říkají, že ve stonku brokolice je schováno ještě víc minerálů a vitamínů než v růžičkách.

Co s blanšírovanou brokolicí?

Osobně ji používám jako přílohovou zeleninu na svém low carb talíři, jinak brokolice samozřejmě není určená jen pro nízkosacharidové stavování, je perfektní jako příloha také v běžné kuchyni.

Blanšírovanou brokolici můžete nechat v lednici pokud víte, že ji během následujících 2-3 dnů spotřebujete. Další variantou je rozložit vychladnutou a okapanou brokolici na tác a dát ji na hodinu do mrazáku. Zhruba po hodině zamraženou brokolici sesypejte do sáčků a označte datem, kdy jste brokolici do mrazáku uložili. Mražená vydrží až několik měsíců.

Blanšírovanou brokolici vhoďte na pánev a ohřejte na troše másla nebo ghí, to pokud ji nechcete konzumovat studenou. Dobrá je brokolice jako součást zeleninového salátu nebo v teplé variantě se sýrovou omáčkou.

low carb oběd s brokolicí

Jeden z mých low carb obědů s blanšírovanou brokolicí

Další zelenina vhodná k blanšírování

Nejenom brokolice se hodí k blanšírování. Dalšími ideálními kandidáty jsou chřest, kapusta, hráškové nebo fazolové lusky, kapustičky, květák. Vždy blanšírujeme pouze jeden typ zeleniny; listová potřebuje méně času než třeba brokolice.

TIP: Nově na low carb a nevíte, co vařit? Zkuste VOŇAVOU KUCHAŘKU od Lucky Grusové. Spousta low carb, paleo receptů s podrobnými postupy.

Pěstování brokolice doma

Víte, že brokolici si můžete vypěstovat také doma, pokud vlastníte alespoň kousek zahrádky? Výsev semen je ideální zhruba do poloviny července, než brokolice vyroste trvá zhruba 70-90 dní. Brokolice je poměrně odolná, snáší mrazíky až do -5 °C. Domácí brokolici si tak vypěstujete v bio kvalitě, a pokud ji zblanšírujete a zamrazíte, budete mít parádní zásoby ultra zdravé nálože na zimu.

A co vy a brokolice? Baštíte? Jak ji upravujete? Napište mi do komentářů, budu moc ráda!

Kniha Jak pálit a neukládat

Zjistit více

Vše, co jste chtěli vědět o spalování tuků - skvělá kniha od Petra Nováka, ve které vám vysvětlí, jak se vědci spletli s jídlem, pohybem i pálením tuků.

Stáhněte si ukázku knihy zdarma!

O autorovi

    Petra / LadyLowCarb

    Zajímá mě vše kolem nízkosacharidového stravování, jinak také low carb a její nejpřísnější verze, ketogenní dieta. Zkouším na sobě, jak lze snížením sacharidů ve stravě zhubnout a zlepšit si zdraví. Jsem certifikovaným absolventem kurzu výživový poradce (společnost Nutris®), nemám však lékařské vzdělání - mějte prosím na paměti, že každé lidské tělo reaguje na změny v jídelníčku jiným způsobem, proto se moje zkušenosti od těch vašich mohou lišit.


    >

    Sdílej s přáteli

    Hezký článek z blogu LadyLowcarb.cz, tady je odkaz: https://ladylowcarb.cz/blansirovana-brokolice/